Friday, March 31, 2017

CERITA SEDIH

Saya amat berbesar hati ingin berkongsi kisah yang pernah saya alami sendiri pada kalian. Memang kisah ini sering kali dengar tapi ia amat bermakna bagi saya dan keluarga saya. kehilangan ahli keluarga sendiri bukan semua orang di muka bumi ini dapat menerima tapi apakan daya sebagai umat islam kita harus menerima dengan hati yang terbuka dan percaya bahawa setiap orang yang dibawa pergi adalah insan yang ALLAH sayang.
          Pada waktu pagi menjelang subuh dan ketika itu semua umat islam menyambut bulan ramadhan. Jam menunjukkan tepat waktu untuk bersahur. Seperti biasa aku melihat ayah merapikan rambutnya dan kemaskan bajunya untuk bekerja. Ayah akan bertolak dari rumah pada jam 4.00 pagi. Kenderaan yang dinaiki ialah motor. Hanya motor itu dan sebuah kereta Honda lama sahaja yang dimiliki oleh keluarga kami. Ketika itu usiaku  masih enam tahun dan aku mempunyai tiga adik beradik dan semuanya perempuan. Ketika lena aku dibuai mimpi yang indah..tiba-tiba aku terdengar suara seorang perempuan yang sangat lembut mengejutku dari mimpi yang pelik. Suara itu adalah dari ibuku sendiri. Ibuku telah kejutkan kami untuk bersahur.
       Bangun sahaja dari tidur, tiba tiba terdetik dari hati ingin bertanya khabar tentang ayah. “ibu, ayah pergi mana?”. Ibu menjawab, “macam biasa lah ayah kamu tuh pagi-pagi pergi kerja” lalu, aku pergi ke bilik air untuk membasuh muka. Selepas segar dari tidur, aku pun pergi ke meja makan untuk bersahur bersama-sama keluarga. Semua lauk yang dihidang sangat mengliurkan. Tiba-tiba ibu hidang lauk kegemaranku iaitu ayam goreng yang dibeli oleh ayah. Aku melihat wajah adiku yang baru lahir itu dengan penuh sayu sambil memikirkan kemana ayah pergi awal begini?. Sedangkan, aku tahu yang dia pergi kerja seperti jadual hariannya. Tapi, hati ini kerap rasa tidak selesa sepanjang aku bersahur. Sewaktu itu, kami sekeluarga berada di rumah nenek dan bersama makcik-makcikku.
        Selepas kami selesai bersahur, ibu mendapat pangilan telefon dari orang yang tidak dikenali. Lalu, ibu bangun dari kerusi terus menuju kearah telefon bimbit itu. Ibu membawa telefon itu ke hujung dapur. Aku di meja sambil makan mataku asyik kearah ibuku..tiba-tiba wajah ibu berubah. Mukanya berubah dengan penuh perasaan kerisauan dan kekeliruan. Lalu, makcik-makciku serta nenek turut pergi ke arah ibu untuk mengetahui kejadian yang berlaku. Tidak lama kemudian, semua yang berada di belakang suasana menjadi riuh. Aku pun mula risau hati juga turut rasa debar. Aku dapat rasakan perasaan yang sangat sakit sebelum aku pergi kearah ibuku untuk mengetahui perkara sebenar, kerana aku sudah lihat setiap wajah ahli keluargaku kelihatan sedih.
         Tanpa rasa ragu-ragu aku terus menuju kearah ibuku. “ibu kenapa ni?” lalu ibu  menjawap soalan ku..tapi aku ingat lagi perkataan yang ibu sebut kurang jelas..aku sudah melihat kakak aku menangis teresak-esak. Aku tanya soalan yang sama lagi kepada kakak ku..tapi kurang jelas. Hati ni dah mula rasa tidak sedap. Akhirnya makteh ku yang menjawab soalan yang aku masih keliru. Makteh menjawab soalanku dengan sangat tenang. “ayah accident nabilah..” masa tuh aku masih terpinga pinga dengan jawapan yang makcik ku beri. Aku lihat sekeliling semua orang menangis. Ibuku masih dalam talian dengan seorang polis. Perasaan aku ketika itu, ya ALLAH tak sangka keluarga sendiri terlibat dalam kemalangan langgar lari. Aku masih menganggap tiada apa yang berlaku kepada ayah ku..aku masih kecil, fikiran aku masih mengatakan yang ayah aku hanya kemalangan biasa-biasa sahaja.
         Selepas habis kami bersahur dengan kedaan dalam tangisan, aku terus solat subuh ketika itu, aku berdoa bersungguh-sungguh supaya keadaan ayah aku dalam keadaan baik dan tidak begitu teruk. Aku doa, supaya ALLAH masih kekal kan nyawa ayahku, kerana aku memikirkan untuk kami sekeluarga meneruskan hidup tanpa ayahku. Dia lah satu-satunya ahli keluarga lelaki yang aku ada. Dialah yang selalu melayan karenah nakal aku, dia lah yang selalu buat aku tersenyum selepas pulang ke sekolah dan dia lah satu-satu nya lelaki yang aku sayang ketika itu. Aku masih menaruh harapan lagi supaya ALLAH panjangkan umur dia, kerana aku tidak sanggup kehilangan dia.
        Kami semua sedang menunggu jawapan dari hospital. Akhirnya ibuku menerima panggilan sekali lagi dari seorang polis. Ayah aku sempat dibawa ke hospital selepas kemalangan tersebut terjadi. Suara dia seakan tidak sanggup untuk meneruskan kata-kata yang ingin diungkapkan. Polis itu hanya mampu berkata, “Maaf puan pihak hospital tidak dapat selamatkan suami puan, kami dah cuba sedaya upaya untuk menolong. Ibuku terus memberi telefon itu kepada makciku kerana dia tidak sanggup lagi mendengar kata kata dari polis itu.  Air mata ibuku masih mengalir sehingga sekarang, air matanya kerap kali mengalir tidak berhenti. Ibu terus meletakkan telefon dan  memeluk kami bertiga sambil air matanya laju mengalir. Polis memberitahu kepada keluargaku, yang ayah terlibat dalam kemalangan langgar lari. Motosikal yang dibawa oleh ayah dan yang melanggarnya ialah sebuah lori besar yang ingin mencuri dompet ayah semata dan ayah mengalami kecederaan yang sangat parah, kepalanya pecah dan kehilangan banyak darah juga lambat dibawa ke hospital untuk diselamatkan.
       Ketika itu, aku hanya terdiam dengan keadaan sekeliling yang berlaku, aku rasa tidak percaya ALLAH tarik nyawa ayahku dengan pantas sekali. Aku rasa tidak puas melihat ayah. Aku sudah cadang ingin keluar jalan-jalan bersama dia cuti hujung minggu. Aku rasa sedih sangat hanya ALLAH sahaja faham apa perasaanku ketika itu bila dengar yang ayah tidak bernafas lagi di atas muka bumi ini. Kadang-kadang aku merasakan yang ini hanya mainan mimpi sahaja. Aku cubit diriku, tapi masih rasa sakit. Memang benar ianya kenyataan. Peritnya aku nak hadap mayat arwah ayah aku nanti. Semasa pagi itu, kami menunggu mayat dari hospital dan terus kebumikan. Saudara mara aku semua datang ke rumah. Kakak seperti orang dah tak betul dengan termenung jauhnya duduk diluar sambil memetik daun-daun pokok. Apabila kakak aku dipeluk oleh makcikku air matanya mengalir begitu laju kerana dia tidak tahan akan sebak kehilangan ayah. Semua disekelilingku menanti akan jenazah tiba.
       Kami diberitahu bahawa jenazah akan disembahyangkan di masjid terdekat di rumah kami. Apabila aku sampai di masjid aku duduk di tepi dinding sambil melihat ibuku membawa sebungkus plastik yang dipenuhi darah baju ayahku. Sambil ibuku membawa baju tersebut air matanya mengalir lagi aku sedih melihat keadaan ibu. Aku sedih melihat didalam plastik itu baju ayahku yang dipenuhi darah. Ya allah tak terkata dibuatnya. Kenapa perlu ayah aku yang jadi mangsa? Kenapa orang yang aku sayang jadi begini. Aku sedih sangat. Selepas selesai mayat di mandi kan dan disembahyangkan. Aku diberi peluang untuk mencium pipinya, semasa aku dekatkan mukaku ke muka ayah, aku dapat bau akan wangian pada ayah aku dan sampai sekarang aku masih kenal bau itu. Kali terakhir aku cium pipinya sangat lama. Kerana dalam hati aku berkata, “ini kali terakhir aku cium pipi ayah aku, selepas ni aku dah tak nampak lagi wajah yang selalu aku hadap setiap hari, wajah yang mengembirakanku setiap pagi semasa aku mahu pergi ke sekolah. Wajah yang selalu marah aku waktu aku nakal, sumpah aku rindu semua hingga aku jejak ke alam kolej.
      Sedihnya bila ibu aku terpaksa menjadi ayah serta ibu pada masa yang sama. Banyak dia tanggung beban untuk menyara kami bertiga beradik serta menjaga nenekku dan dia tidak bekerja diluar seperti mak dan ayah yang lain. Dia hanya bekerja dirumah dan mengharapkan pendapatan dari hasil dagangan untuk menyara kami adik beradik. Kini, aku bukan seperti budak-budak yang lain, yang mempunyai ahli keluarga yang lengkap. Kadang, aku terlihat kawan-kawanku, kerana ayah mereka sanggup menunggu anaknya keluar dari kawasan sekolah untuk membawa pulang ke rumah. Teringat ketika tadika ayah kerap tunggu dengan satu satunya kenderaan yang dia ada iaitu motor. Ayah sanggup tunggu aku sampai tamat waktu tadika, walaupun ketika itu aku kena denda oleh seorang guru disebabkan lambat mengaji. Kini, ianya menjadi kenangan sahaja dan sampai sekarang aku masih terkenangkan kejadian yang menimpa ahli keluarga dan akan kenangan manis bersama ayah aku. Jika, masa boleh diputarkan dengan umur aku yang sekarang, aku ingin memeluk ayah dengan erat, kerana aku rindu dia.

Disediakan Oleh
Nurul Nabillah Binti Sidek.



No comments:

Post a Comment

Happy Cat Kaoani